miercuri, 4 februarie 2015

Sfaturi pentru incepatori (si nu numai)

Toți am fost începători. Toți ne visăm superpiloți.
Doar că nu avem mereu prilejul de a demonstra ce buni suntem.
De multe ori, ne bazăm doar pe mașina pe care o conducem, și asta nu e bine.

Dacă avem o mașină "capabilă", ne vom simți mereu chemați spre aventură, dispuși să părăsim confortul și siguranța șoselelor asfaltate.
Și credem că facem off-road.

Până acolo însă, să ne reamintim câteva sfaturi bune:

• Înainte de a pleca în traseu, informați-vă despre starea vremii și condițile drumului;
• Plecați la drum cu rezervorul plin;
• Evitați să plecați singur pe trasee izolate;
• Cereți îndrumări localnicilor întâlniți, chiar dacă credeți că știți traseul;
• Echipați-vă mașina cu sisteme de comunicație și GPS - altele decât telefonul mobil;
• Puneți în portbagaj o lopată, o șufă, un toporaș etc;
• Verificați cricul, cheia de roți, pompa, rezerva;
• Asigurați-vă că aveți apă și mâncare în plus față de câte zile ați socotit durata deplasării;
• Anunțați traseul și durata estimată de timp unui prieten care nu merge cu voi.


În teren accidentat:
• încercați să mențineți o viteză constantă;
• folosiți treptele de viteză inferioare;
• evitați să schimbați vitezele;
• evitați să stați cu piciorul pe frână ori pe ambreiaj;
• rugați pe cineva să vă ghideze în zonele periculoase;
• ochii dumneavostră văd mai bine traseul - coborâți și convingeți-vă personal atunci când e cazul.

Pe teren înclinat:
• căutați traseul cel mai convenabil înaintre de a pătrunde în zonă;
• mergeți cu viteză mică;
• evitați schimbarea vitezei;
• dacă e cazul, asigurați mașina cu o șufă legată de stâlpul central, dintre uși;
• schimbarea direcției de mers se face numai în jos, spre pantă.

Pentru că a venit vorba, încercați să folosiți corect termenii
PANTĂ = drumul care coboară
RAMPĂ = drumul care urcă

Urcarea rampelor abrupte:
• nu vă luați avânt - e inutil și puteți rămâne chiar și fără bară;
• abordați rampa cu viteză redusă;
• accelerați când roțile din față au început să urce;
• păstrați viteza constantă;
• în vârful rampei reduceți viteza.

Iar dacă ați urcat, trebuie să și coborâți:
• folosiți frâna de motor;
• nu schimbați brusc direcția, evitați frânarea;
• asigurați mașina cu o șufă.

Pe nisip sau teren moale:
• folosiți doar treptele de viteză inferioare;
• e recomandabil să scădeți presiunea în pneuri;
• păstrați viteza constantă, nu frânați sau nu opriți brusc, nu porniți brusc de pe loc;
• nu schimbați brusc direcția de mers;
• dacă rămâneți blocați nu ambalați inutil - mașina se va îngropa... mai bine săpați în jurul roților și folosiți-vă de crengi, covorașele de cauciuc, alte obiecte pe care să le plasați în dreptul roților.

La traversarea șanțurilor:
• evitați sa coborâți cu două roți simultan în șanț;
• abordați obstacolul în unghi, căutați să aveți mereu trei roți pe sol.

La traversarea apelor:
• verificați adâncimea și fundul apei;
• stabiliți punctul de intrare și de ieșire din apă;
• evitați oprirea, schimbarea vitezei sau mersul împotriva curentului;
• dacă motorul e încins sau frânele sunt fierbinți, luați o pauză înainte de a intra în apă;
• unde apa curge încet sunt șanse mari ca fundul albiei să fie nisipos sau noroios - evitați aceste zone.

Iar înainte de a reintra pe drumurile asfaltate, opriți-vă puțin și, dacă e cazul, îndepartați noroiul de pe roți și pe cel care ar putea să cadă de la aripi. Nici vouă nu v-ar plăcea să dați de porțiuni de drum murdare și periculoase.

Drum bun!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu